Surau yang Dirindukan

Surau Nagari Lubuak Bauak Batipuh, foto : wikipedia
Surau Nagari Lubuak Bauak Batipuh, foto : wikipedia

Ini tahun kesekian saya menjalani Ramadan di rantau. Negeri berjarak ribuan kilometer dari tanah kelahiran, Ranah Minang.

***

Setiap tahun berganti, kerinduan akan suasana ramadan di kampung selalu memanggil. Mengingatkan untuk pulang.

Dulu, ketika masih remaja, selain ibadah rutin, kami para remaja masjid sibuk menyemarakkan ramadan. Bila malam, selepas tarawih lantunan ayat suci Al Quran sahut bersahut. Tabuhan rebana talu bertalu.

Memasuki pekan ketiga Ramadan, berbagai acara diadakan menyambut Nuzul Quran. Lalu para remaja Masjid saling bertandang dari surau ke surau menyemarakkan ramadan. Musabaqah Tilawatil Quran, Musabaqah Syahrir Quran, lomba azan, lomba dakwah dan cerdas cermat.

Surau nagari di pariangan, sumber; eap.bl.uk
Surau nagari di pariangan, foto: eap.bl.uk

Bagi kami orang Minang, surau tak hanya sebagai tempat ibadah dan itikaf. Surau bukan sebatas masjid, langgar, atau mushalla.  Lebih dari itu, surau merupakan tempat berinteraksi, bertukar pikir mengenai berbagai hal yang berkaitan dengan penyebaran syiar.

“Surau adalah pusat kebudayaan”

Setelah sekian lama di rantau, saya rindu surau. Rindu pergi tadarus dan menyongsong Lailatur Qadar. Rindu terpaut, tertambat dan berkhidmat di dalamnya.

Dua hari lagi saya akan pulang. Mudik ke Ranah Minang. Semoga bisa bertemu dengan surau yang dulu. Surau yang ramai. Surau tempat mencari ilmu. Surau yang dirindukan.

***

(199 kata)

 

 

5 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *